zondag 27 september 2015

de Smidse: Een ambacht is zo goed als eigen land

LET OP: dit restaurant bestaat niet meer!

Foto: Bart Billen


GOESTING nr. 5 (woensdag 1/7/2015)

Ik heb in de Smidse gereserveerd omdat er een mooi terras op de binnenkoer is. Laat het nu toch niet geregend hebben waardoor het kwik een flink stuk onder de voor mij vereiste minimum terrastemperatuur van 20°C is gezakt. Ik neem dan ook plaats in de nogal chaotisch ingerichte eetzaal in fermettestijl. Mijn jas wordt op een hoop andere jassen op een stoel gelegd. De eetzaal staat bomvol flessen. Chef Herwig Kiebooms is duidelijk gepassioneerd door alle soorten drank. Zo heeft hij een aanbod van 22 verschillende soorten pastis. Alleen wordt dat niet gezegd en ben ik al ingegaan op het voorstel om het huisaperitief te drinken. Het is een schuimwijn met gemberlikeur en zeste van sinaasappel (€ 8). Een maagsluiter ipv een maagopener. Dan pas ontdek ik de ongetwijfeld meest uitgebreide pastislijst in Vlaanderen en vermits de chef al de hele tijd persoonlijk instaat voor de ontvangst van een groep die hij blijkbaar kent, laat ik hem er de beste uitkiezen. Het wordt Emeraude pastis van Jean Boyer (€ 7). Werkelijk een schitterend product, met een volle anijssmaak die extreem lang blijft hangen. Geen plakkerige of zoete bijsmaak. Hierbij wordt toast met geitenkaas en een crumble van pancetta geserveerd. Past perfect bij de pastis. Dat is minder het geval met de blini met avocadocrème en grijze garnalen die rechtstreeks uit de koeling komt en een totaal overbodig tomatensoepje. De smout met kaantjes naast gewone boter is zeer authentiek. Op de kaart slechts vier voor- en vier hoofdgerechten. Dat is altijd een indicatie dat er verse producten worden gebruikt. Ik begin met de loempia van kalfszwezerik en tagliatelle van asperges (€ 20). Wat een verassend origineel gerecht is dit! Het wachten, een uur doordat de chef die groep persoonlijk wou ontvangen, waard. Krokant gebakken loempiavel met vanbinnen zeer mooie stukjes bruin gebakken kalfszwezerik. Het erwtencrèmebedje met munt is flauw, Olvarit voor zuigelingen. Dit had gerust een spicy chutney mogen zijn. De ober blijft mij het antwoord schuldig op de vraag hoe de tagliatelle van asperges wordt bereid. Uiteindelijk blijken de lange stukken asperges, die met de mandoline zijn gesliced, in olijfolie en twee soorten azijn te zijn gemarineerd. Goed gevonden. Een glas Capitoul Les Terasses 2013(€ 5), een chardonnay uit de Languedoc is hierbij een prima begeleider. Voor het hoofdgerecht wordt een halfje gewürztraminer Jean-Louis Schoepfer 2008 (€ 21) opengetrokken. Deze wijn gaat perfect accorderen met de traag gegaarde eendenborst met Javaanse cacao, honing en gekonfijte look (€27) als hoofdgerecht. Hierop moet ik slechts 20 minuten wachten. Het is een grote, perfect rosé gegaarde en gekruide eendenborst die ik normaal gezien niet zou opkrijgen, maar ze is zo lekker dat ik beslis om mijn BMI niet te sparen. De wortelen, zandwortelen, peultjes en heerlijke erwten zijn beetgaar. Opnieuw ligt er Olvarit op mijn bord, ditmaal is het zalf met pompoensmaak. Meer erwtjes ware beter geweest. Het nagerecht is tot mijn grote verassing een totale ontgoocheling. De artisanale lauwe Tiense suikertaart (€ 9) is geen Tiense specialiteit zo laat José, eminente gids in Tienen, mij per sms weten. De suiker zal dan wel van Tienen afkomstig zijn. Om tot de essentie te komen: door de suikertaart op te warmen, is ze kwak en mierzoet. Niet lekker. Nog een dure koffie (€ 5) en ik top af op € 102. Volgende keer neem ik direct een pastis, geen dessert en dan komt de rekening op € 85 uit. Ik ga al bij al voldaan naar huis waar Madame op mij wacht.

Conclusie: Hier wordt met schitterende producten gewerkt. Komt daarbij dat de chef zijn vak kent en het resultaat is ernaar. Mega pastiskaart.

Eten: 8/10
Bediening: 7/10
Comfort: 6/10

Globale beoordeling: *** (goed)

Type: restaurant
Keuken: Frans
Specialiteit: -
BTW-bon: tjek
Wi-Fi: tjek

de Smidse
Oudesmidsestraat 39
1700 Dilbeek
02 307.06 81
info@de-smidse.be
www.de-smidse.be
 
Over dit restaurant wou ik al jaren een artikel schrijven, het is er dus eindelijk van gekomen. Zit altijd vol omdat het in suburbia ligt. Er kan gedronken worden want op de binnenwegen op weg naar huis zijn er geen controles.
De titel is een oud gezegde dat ik niet kende. Ik vond het al surfend en het past hier perfect bij.
Bij het herbekijken van de foto's maak ik mij de bedenking hoe fout het dessertbord is gedresseerd. Het fruit en de poedersuiker zijn totaal overbodig.

Seeing is believing



Misschien eens een vestiaire inrichten en geen tijd verliezen?



Heerlijk brood en smout met kaantjes naast kwaliteitsboter



Fenomenale pastis en perfect erbijpassende toast
met geitenkaas en een crumble van pancetta



Te koude garnalen en overbodig soepje


Loempia van kalfszwezerik en tagliatelle van asperges


Krokante loempia met zeer mooie stukjes bruin gebakken kalfszwezerik
en bijpassende chardonnay


Perfecte traag gegaarde eendenborst met Javaanse cacao, honing en gekonfijte look


Ontgoochelende lauwe Tiense suikertaart



Geen opmerkingen:

Een reactie posten