dinsdag 9 juni 2015

De Kroon: Vakmanschap is meesterschap

Foto: Bart Billen


GOESTING nr. 3 (woensdag 6/5/2015)

Hoe zou het met Kwinten De Paepe zijn? Een jaar geleden liet hij plots zijn restaurant Trente in Leuven over aan zijn medewerkers toen het op een zucht van een Michelinster zat en werd hij chef in eetcafé De Kroon van de gelijknamige brouwerij. Ik rij op een zondagmiddag samen met mijn compagnon Luc ernaartoe door het mooie geaccidenteerde Dijlelandschap. Het is hier fantastisch wandelen, fietsen dan wel mountainbiken. De parking staat al bomvol en op straat parkeren gaat niet, maar twee straten verder, in de Zagerijstraat, is het makkelijk parkeren. De eetzaal en het ruime terras zijn nog quasi leeg terwijl het toch al 12u45 is. Een half uur later zit alles overvol. Iedereen was dus nog de honger aan het aanscherpen in de ontluikende natuur. Nu we toch hier zijn, beslissen we om naast de keuken ook de bieren van het huis te testen. Als aperitief starten we met een kriekenbier (€ 3) maar dat laten we staan wegens mierzoet en bestellen een Super Kroon (€ 2,80), een wat bitter amberbier dat beter voldoet als aperitief. Bij onze voorgerechten drinken we een mooi gebrouwen Job (€ 2,40), een ongefilterd blond bier met een prachtige gistkruidige afdronk. Luc's garnaalkroketten (€ 13) zijn weliswaar wat aan de kleine kant voor de gevraagde prijs en de salpicon (de vulling) is iets te vast maar de smaak zit goed. Mijn kaaskroketten (€10) zijn perfect. De begeleidende zeer gevarieerde mesclun (veldsla, komkommer, groene en rode eikenbladsla, rode snijbiet, spinazie en tomaat) is vooral met olie aangemaakt. Een echte vinaigrette ware beter geweest. Bij mijn rundstoofvlees met Delvaux (€ 17) drink ik het gelijknamige, niet uitzonderlijk 'speciaal blond' bier (€ 3). Het stoofvlees is supermals, smaakvol en heeft een heel lichte aangename zoete toets in de nasmaak. De zalige zelfgeklopte mayonaise verdient beter dan ingekochte frieten. Luc's heerlijk malse filet pur van paard (€ 26) is inderdaad perfect tussen saignant en à point gebakken. Bij het licht zoet smakend paardenvlees geeft de homemade mosterdroomsaus (€ 3) het perfecte tegengewicht. De salade hierbij is er één met witloof, veldsla en sjalotten, perfect aangemaakt met mayonaise. Het Antwerpse Seefbier (€ 3,20) is de revelatie van deze middag. Dit was voor de eerste wereldoorlog een Antwerpse bierstijl waarnaar de Seefhoek zelfs is genoemd. Tijdens de grote oorlog verdwenen de brouwerijen en daarmee ook de bierstijl an sich. Nergens was ook maar een spoor van een recept terug te vinden tot een eeuw later na een zoektocht van drie jaar in een godvergeten archief een recept werd teruggevonden. De Antwerpse Brouw Compagnie werd voor het brouwen ervan opgericht. Dit bier is een topbier en het mag wat mij betreft gerust Zuid-Brabant (Brussel, Leuven en Waver dus) veroveren. Als dessert geniet Luc nog van een duidelijk in huis gemaakte moelleux au chocolat (€ 8) die perfect leegloopt bij de splijting ervan. Ik smul van een vanille-ijs met heerlijke rumrozijnen (€ 8). De rekening bedraagt € 107,60 en dat is een zeer degelijke prijskwaliteitverhouding dankzij het vakmanschap van Kwinten De Paepe.

Conclusie: Het vakmanschap van Kwinten De Paepe komt ook in dit eetcafé aan de oppervlakte drijven.

Eten: 7/10
Bediening: 7/10
Comfort: 6/10

Globale beoordeling: *** (goed)

Type: eetcafé
Keuken: Belgisch
Specialiteit: bistrokeuken
BTW-bon: tjek
Wi-Fi: tjek

De Kroon
Beekstraat 20
3040 Neerijse
016 43 94 72
info@brouwerijdekroon.be
www.brouwerijdekroon.be
 
De inspiratie voor de titel komt van de jaren '70 Ster (Stichting Ether Reclame) tv-reclame voor het Nederlandse bier Grolsch. Bizar, maar ik merk nu pas dat ik dezelfde titel heb gebruik als voor mijn artikel van Le Coriandre voor het december 2014 nummer van DM.city. Hoe is dat kunnen gebeuren? Ik had dat op het moment zelf totaaaal niet in de gaten. Ik dacht dat ik creatief was. Quod non, ik heb mijn eigen geplagieerd zonder het te beseffen.
Ik ben hier uit nieuwsgierigheid gaan eten nadat ik in het voorlaatste nummer (nr. 11) van DM.city 016/ van januari 2015 vreselijk slecht had gegeten (maar vooral walgelijk bediend) in Trente, het voormalige restaurant van Kwinten De Paepe. Dat is een echte rip off toestand geworden. Ik wou dan ook echt wel eens weten waar deze beloftevolle chef is terechtgekomen. Nog steeds weet ik het fijne niet van wat er in Trente is gebeurd. Waarom is hij er plots weggegaan?


Seeing is believing


Idyllisch Dijlelandschap: fantastisch om te wandelen


Architecturaal esthetisch verantwoorde vernieuwbouwing


Parkeertip: in te stellen op GPS


Slechtste en beste bier: Kriekenbier De Kroon en Seefbier


Garnaalkroketten met te vaste salpicon en perfecte kaaskroketten


Malse filet pur van paard en smaakvol rundstoofvlees met ingekochte frieten


Speciale vermelding voor de zalige zelfgeklopte mayonaise


Perfect leeglopende moelleux au chocolat en vanille-ijs met heerlijke rumrozijnen


Geen opmerkingen:

Een reactie posten