dinsdag 14 april 2015

JOUR DE FÊTE: Fooding

Foto: Bart Billen


GOESTING nr. 1 (woensdag 18/3/2015)

Waar kan je in Brussel voor weinig geld lekker genieten van een vernieuwende lunch in een hip kader? Het antwoord is JOUR DE FÊTE. Het is een prototype voorbeeld van wat in Parijs onder de term fooding valt, de contaminatie van food en feeling.
Recepten worden niet letterlijk gevolgd maar op basis van fingerspitzengefühl, inventiviteit en experimenten wordt getracht frisheid en vernieuwing in de gerechten te brengen. Hiervoor heb je wel een chef nodig die van wanten weet. Eigenares Virginie Monu heeft in de persoon van Julien Van den Este dan ook de ideale chef geheadhunt. Hij heeft in een vorig leven twee jaar deeluitgemaakt van de keukenbrigade van in La Villa Lorraine. Het retro jaren '50 interieur is puur hipster en trekt een dito publiek aan. Tot voor een paar jaar zat hier een jaren '70 Joegoslavisch restaurant Marian. De kaart is poepsimpel. Iedere week staat er op het suggestiebord een ander vlees-, vis-, pasta-, vegetatisch en seizoensgerecht. Daarnaast is er dagsoep, antipasta en drie desserts. That's it. De prijzen kunnen laag worden gehouden omdat werkelijk alles in het huis wordt bereid. Er wordt nog echt een meerwaarde gecreëerd door al de gerechten van scratch te koken.
Ik kom er op een woensdagmiddag binnen als het grootste deel van de klanten al is vertrokken. Blijkt hier Bofferding pils (€2) van de Brasserie Nationale du Luxembourg op de kaart te staan. Quasi onvindbaar in Brussel, dus laat ik er alvast een tappen terwijl ik mijn keuze maak. Ik heb geen zin in soep of antipasta (ik vermoed zelfs dat er bepaalde groenten uit de antipastakoeltoog bij de gerechten zullen opduiken) dus neem ik de groentepakoras & yoghurtsaus met koriander (€15) als voorgerecht, terwijl dit eigenlijk een hoofdgerecht is. Pakoras zijn groentebeignets origineel afkomstig uit Pakistan. Als er verschillende soorten groeten inzitten zijn het pakora karhi en dat is hier het geval. Vier grote, lichte, krokant gefrituurde pakoras karhi (met o.a. rijst, ajuin, wortel en courgette) liggen op een kraakvers saladebed van rucola, prei, courgette, aardpeer, pompoen en waanzinnig lekkere en kleurrijke chioggia biet. De yoghurtsaus met koriander geeft het gerecht een extra dimensie.
Als tweede hoofdgerecht (yes, gluttony is my favorite deadly sin) laat ik een grietfilet met groenten op Sarladaise wijze (€20) aanrukken. Het gaat echter om een klein staartstuk maar de bakwijze is perfect. Geen seconde te weinig of te veel. De Sarladaise wijze van de groentenbereiding zou moeten betekenen dat ze in eendenvet is gebakken met een persillade, maar dat is niet het geval. Het doet er niet toe, de gesauteerde groenten (vooral de snijbonen zijn super lekker) met gebakken aardappelen en spekjes zijn krokant en vervelen op geen enkel moment.
Afronden doe ik met het dessert van de dag: crumble van appel en peer (€5). Hier is de crumble tenminste geen paneermeelachtige kruimeltoestand maar grote vlokken die als gestolde lava over de stukken beetgare appel en peer zijn gebakken. Heerlijk, de smaak van het deeg is helemaal dat van de suikertaart van mijn tante. Ik onderga met plezier deze nostalgische flashback. Voor deze droomlunch met twee hoofdgerechten betaal ik exact €50. Met slechts één hoofdgerecht zou dat de helft geweest zijn, een koopje. Ik kan geen suggesties bedenken, behalve misschien dat er meer soorten wijn per glas zouden verkrijgbaar moeten zijn want de huiswijn (€3) voldoet niet.

Conclusie: Een kaart met vijf gerechten die door een chef die van wanten weet en met een twist worden klaargemaakt. Lekker, gezond en niet duur.

Eten: 8/10
Bediening: 8/10
Comfort: 5/10

Globale beoordeling: **** (zeer goed)

Type: eethuis
Keuken: Belgisch-Frans
Specialiteit: -
BTW-bon: tjek
Wi-Fi: tjek

JOUR DE FÊTE
Anspachlaan 181
1000 Brussel
02 512 38 00
info@jour-de-fete.be
www.jour-de-fete.be
 
Veel leesgenot met de 3.279-tekens versie ipv de 1.700-tekens van de gedrukte versie.
Het was financieel geen goed idee om op een woensdagmiddag op de Anspachlaan tussen de Beurs en Fontainas alleen te gaan lunchen. Dat ligt op loopafstand van Caroline Music. Ik heb dus natuurlijk impulsief een pak Rolling Stones bootlegs gekocht. Voor mij is de '14 on Fire Europe tour 2014' box (214/500) met de volledige opnames van de zeven eerste concerten van die tour de meest emotionele. Oslo en Tel Aviv heb ik niet bijgewoond, maar Lisbon, Zürich, Landgraaf, Berlin en Paris wel!


Om terug bij mijn positieven te komen ga ik een dubbele ristretto drinken in OR Espresso Bar.


Als ik thuiskom zie ik pas dat er in de betreffende box niet alleen twee CD's per concert zitten, maar ook 2 DVD's met de intergrale concerten van Lisbon en Zürich op basis van YouTube clips. Ik val van mijn stoel als blijkt dat de bootleggers op de DVD van Zurich naast het concert ook een onderdeel soundcheck hebben gezet en dat ze hiervoor al mijn YouTube clips hebben ingepikt. Ik had samen met mijn Stonescopain Daniel H. immers Early Entry tickets van €360,60 (waarmee we effectief op de eerste rij zijn terecht gekomen, côté Ronnie dan nog!) en toen we aan de speciale ingang toekwamen in de vroege namiddag begonnen The Stones aan de soundcheck en begon ik te filmen.

Early Entry indeed!

Dit is de juiste volgorde, op de bootleg DVD is de volgorde dooreengegooid. In totaal werden er zes songs gespeeld, waarvan de drie eerste zonder Mick Jagger. Vandaar dat ik spreek van de Pre-Soundcheck (zonder Mick Jagger en dat was eerder een jamsession) en de eigenlijke Soundcheck (met Mick Jagger). Ziehier de correcte volgorde (incl. link naar mijn originele YouTube clips):

1. Like a rolling stone (Pre-Soundcheck 1, op bootleg-DVD 4de nummer)

2. Sex drive (nog nooit live gespeeld!) (Pre-Soundcheck 2, op bootleg-DVD 2de nummer)

3. You shook me all night long (cover van AC/DC !!UNIQUE!!) (Pre-Soundcheck 3, op bootleg-DVD 1ste nummer).

4. Bitch (Soundcheck 1, op bootleg-DVD 3de nummer)

5. You got me rocking (Soundcheck 2, op bootleg-DVD 5de nummer)

6. You can't always get what you want (Soundcheck 3, op bootleg-DVD 6de nummer)

7. Happy birthday Ronnie (een video die blijkbaar aan Ronnie Wood werd getoond op het podium want hij werd 67 jaar op 1 juni 2014) (op bootleg-DVD 7de nummer)

Als ik het concert bekijk wordt het nog mooier, want vier van de negentien nummers (21 %) zijn door mij gefilmd vanop de eerste rij. Het gaat om volgende nummers:

1. It's only rock 'n roll (3de song van het concert, were Mick @ 0:13 sings: "Would it help to ease MY pain?" instead of "Would it help to ease the pain?" and @ 1:10 Mick does NOT uses the word "Suicide" but I can't understand what word he exactly uses! Daarnaast wordt gezegd dat hij tijdens deze song de gepensioneerde Tina Turner, aanwezig in één van de skyboxen,begroet, maar ik hoor dat nergens.)

2. Can't be seen (11de song van het concert, wel, wel wel: Matt Clifford plays keyboards next to Chuck Leavell just like during the 1990 Urban Jungle tour: DURING A KEITH SONG! @ 1:00 and 2:25 Ronnie Wood is taking to Matt Clifford about how are we goiing save the song from complete disintegration. Because @ 0:55 it almost happenend! @ 3:10 the song ends, afterwards it is 60 seconds of disintegration. Thanks god for Ronnie as orkestleader.)

3. Gimme shelter (14de song van het concert where @ 2:40 Lisa misses her cue! Lisa get back with youre feet on the ground! en juist ervoor een perfect voorbeeld van 'the ancient art of weaving' by Keith & Ronnie!)

4. Brown suger (17de song van het concert, intro is a clusterfuck by Keith. I filmed Jagger during it and he is 'not amused' he is very angry. He is shouting something too Charlie.)

Maar eigenlijk vind ik de HET hoogtepunt van het concert in Zürich de uitvoering van Worried about you (@ 1:15 Keith goes standing next to Mick and he is like "Hey, mate I'm standing next to you in case you need me. The look between them at that moment during the song (from 1981), that is the conclusion to the loss Mick had (of L'wren Scott) and symbolicly puts it behind him, says it all.)
Dit was mijn 84ste Rolling Stones concert (Het tweede van deze tour, er zijn erna nog tien gevolgd zodat de teller momenteel op 94 staat) en de allereerste maal dat ik deze song live mocht horen, vanop de eerste rij dan nog wel!

8 op 12 Pit Access (in Madrid geen polsbandje gekregen en in Roskilde niet-Stonesbandje)
Berlin en Düsseldorf tribunetickets, Lisbon en Landgraaf tickets baraki (like they say in Charleroi)

Heeft het opnemen van deze song in de setlist iets te maken met het feit dat Melanie Hamrick (toen 27) de nacht ervoor (van zaterdag 31 mei 2014 op zondag 1 juni 2014) heeft doorgebracht met Mick Jagger (toen 70)? Hiermee heeft Juf. Hamrick haar plaats verdiend op mijn Pinterestbord 'Fucked by Jagger' waar slechts 2 % van de 4.000 vrouwen op staan die hij in zijn leven al heeft 'binnengedaan'.
Anyway, Mick zag er op het balkon nog uitgeput uit na zijn nachtje met de New Yorkse balletdanceres, maar 's avonds was hij in topvorm, het heeft hem blijkbaar toch deugd gedaan.

The morning after op het balkon van de Jagger suite van het Nobelhotel The Dolder Grand

De tweede song die toch wel blijft hangen is Midnight rambler (met een fantastische Mick Taylor als special guest), omdat Mick & Keith tijdens deze song een dispuut zouden hebben gehad, maar achteraf bleek dat Keith gewoon een snaar had gebroken.

Nu hopen dat Wonderland Records ook nog een tweede box uitgeeft met de zeven ontbrekende concerten (Wenen, Düsseldorf, Rome, Madrid, Werchter, Stockholm en Roskilde) die ik allemaal het gezien. Yes I know, I'm a lucky bastard, 12 out of 14 concerts!


Seeing is believing


Bofferding pils


Pakora karhi, grietstaartstukje en crumble van appel & peer



Samen met Luc VdC lunchte ik er opnieuw op donderdag 20 augustus 2015
en andermaal bingo


Sappige varkenskotelet met ratatouille en wortelpuree. De chips begrijp ik echter niet.


Fenomenale cuisson


Ook de twee beschikbare desserts (chocomousse en brownie) zijn homemade en perfect


Degelijke prijskwaliteit qua wijn,lekker brood en goede koffie (met zelfde brownie)


Erna wordt ik voor het eerst geconfronteerd met de waanzinnige gevolgen van het verkeersvrij maken van de centrale boulevard


Geen opmerkingen:

Een reactie posten