woensdag 15 september 2010

Heraklès: Zero points with the joker


Foto: Johan Martens


ZONE02/ nr. 182 (woensdag 27/2/2008)

Mijn zeer wijze vriend José vraagt mij na een vergadering of ik nog meega naar de Griek op het Simonisplein? Naaa, ik pas. Het is al kwart voor tien. Een pint later bedenk ik mij echter en ga alsnog naar het restaurant, dat potdicht blijkt te zijn. Ik bel José. Hij zit ondertussen met Eric en Philip in Heraklès aan de Ancienne Barrière van Jette. ‘Ik kom af, bestel mij maar een meze’ zeg ik. Een kwartier later stap ik het restaurant binnen, dat wonder boven wonder zijn blauwe fluoverlichting heeft vervangen door een neutrale witte. Het heeft ook een atypisch design interieur gekregen. Maak dat mee, een stijlvol Grieks restaurant.
José en Philip hebben hun ‘Brochette Heraklès’ (€15,60) al bijna op. Eric is halverwege zijn ‘Lamsbrochette’ (€13,90). Ik zit nog geen 30 seconden en mijn ‘Traditionele meze’ (€9,30) arriveert al. Op een bord liggen een paar gefrituurde calmares, één grote gegrilde gamba, een stuk feta, een hoopje tzatziki (yoghurt met komkommer) en taramasalade (viskuitsalade), één dolmadakia (wijnbladeren gevuld met gehakt en rijst) en een horiatiki salade (Griekse salade bestaande uit tomaten, sla, feta kaas en olijven). Ik vind het lekker. Ik houd mijn horiatiki salade tot op het einde omdat het altijd aangenaam is om met een frisse salade te eindigen.
Dan gebeurt het. Ik smaak iets dat ik nog nooit heb gesmaakt. Het doet mij denken aan de lucht die in een café hangt, alleen duizendmaal versterkt. Ik weet niet wat ik smaak en bijt nog eens. Dan spuw ik het, tot verbijstering van mijn tafelgenoten, uit op mijn bord. Er ligt iets raars op mijn bord. Ik kan het niet identificeren, maar als ik eraan ruik, weet ik het zeker. Het is een sigarettenfilter. Het papier is er echter afgeweekt. Ik ben quasi in shock. Ik maak hier de aflevering met de blauwe pleister in het eten van de serie ‘Chef’ met de Engelse komiek Lenny Henry in levenden lijve mee. Neen, het is nog erger. Het is een sigarettenfilter en ik heb erop gekauwd. Niemand gelooft mij tot ze er zelf aan geroken hebben. De ober wordt erbij geroepen. Ondertussen begin ik te kokhalzen. Er wordt mij een glas water gebracht waarmee ik mijn mond spoel. Mijn smaakpapillen zijn helemaal om zeep. Ik heb nooit gerookt, maar nu kan ik mij pas echt voorstellen hoe walgelijk dat moet zijn. Ik krijg die smaak maar niet weg. Ik begin mijn tong af te vegen met mijn servet. Al de hypothesen hoe dit is kunnen gebeuren en de excuses die erop volgen, doen er niet toe. Dit is onvergeeflijk. Laat wat mij betreft het Federaal Voedselagentschap maar komen om de boel te verzegelen. Het is niet meer dan de logica zelf dat ik niet moet betalen en dat wij ook de wijn en de koffie krijgen aangeboden.
Onderweg naar huis eet ik een volledig doosje Frisk muntjes op, maar toch zit die rooksmaak nog steeds op mijn tong, in mijn mond, keel en slokdarm. Ik ben net thuis als ik moet overgeven. Dat doet deugd, maar die vreselijke asbaksmaak zal nog 3 dagen in mijn slokdarm blijven hangen. Baaaah!

Conclusie: Het is een restaurant onwaardig dat er een sigarettenfilter in de salade zit.

Eten: 2/10
Bediening: 6/10
Comfort: 8/10

Globale beoordeling: * (slecht)

Type: restaurant
Keuken: Grieks
Specialiteit: -

Heraklès
Dieleghemsesteenweg 145
1090 Jette
02 478 25 92
sites.resto.com/herakles

Dit was toch wel ongelooflijk wat ik daar heb meegemaakt. Het verhaal krijgt echter nog een serieuze staart als mijn hoofdredactrice mij verwittigt dat ik moet opletten want vanwege de eigenaar van het restaurant waren er telefonische bedreigingen binnengekomen op de redactie. "Ze zouden mij wel vinden en mij ineenslaan!" Dat kan tellen, maar mijn credo blijft natuurlijk "Concedo Nulli".
Op de Franstalige website zijn er twee tegenstrijdige commentaren binnengekomen. De eerste schrijver is terecht gechoqueerd. De tweede commentaar is werkelijk onbegrijpelijk. Een sigarettenfilter in de salade moet kunnen?!? Het eten van sigarettenpeuken is echt niet gezond hoor.
--------------------------------------------------------------------------------

Tillen Raymond - 10/03/2008 15:33:53 4/5 Votre critique concernant le restaurant Heraklès m'attriste énormément car c'est un restaurant Grec; d'une décoration sobre mais très agréable et surtout propre et d'une belle terasse par beau temps; d'un service de salle très professionel avec la grande complicité du jeune couple de patron; la properté irréprochable (toilette 10/10 et chacun a droit à son petit essui); la cuisine jamais déçu, d'une grande finesse et surtout d'une très bonne qualitée; pour le vin un très bon choix à tout prix et le prix des plats sont vraiment très très raisonnable.
En conclusion votre critiqueur gastronome (???) qui après une réunion bien arrosée certainement (21h45) se décide à rejoindredes copains dans un endroit qu'il n's pas envie de rentré et critique direct la décoration. Il mange un mezzé à €9,30 bien servi pour ce prix là et le critique encore. Puis le drame arrive, le grand gastronome trouve (VICTOIRE).

--------------------------------------------------------------------------------

Laurent Jadot - 06/03/2008 17:25:12 1/5 Un filtre de cigarette? Quel cauchemar! Je n'irai plus jamais dans ce restaurant. Je ne comprends pas comment l'hygiène n'est pas l'ultime priorité. Et comment en arrive-t-on à tolérer un fumeur dans la cuisine?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten